Przez wiele lat w firmach produkcyjnych oprogramowanie do zarządzania sprzedażą było samodzielnym produktem. Oddzielenie procesów sprzedaży od innych aspektów działalności powodowało jednak szereg nieprawidłowości. Dopiero uświadomienie, że sprzedaż jest pierwszym ogniwem w łańcuchu, który obejmuje wszystkie procesy biznesowe, zwróciło uwagę przedsiębiorców w kierunku nowoczesnych systemów ERP, które mogą obsłużyć wiele procesów, w tym sprzedaż, w ramach jednego systemu.
Jakie korzyści zapewnia zarządzanie sprzedażą w systemie ERP?
1. Ulepszone zarządzanie sprzedażą
Systemy ERP mogą pomóc w zarządzaniu sprzedażą, zapewniając zintegrowany workflow, który może w pełni zautomatyzować przetwarzanie danych dotyczących sprzedaży i zapewnić wgląd w to, jak wiąże się to z prowadzoną działalnością. Ta automatyzacja może również zapewnić dokładniejsze czasy realizacji, poprawić prognozowanie popytu i wyeliminować opóźnienia, jednocześnie oferując użytkownikom większą kontrolę.
2. Ograniczenie błędów ludzkich
Ręczne przetwarzanie zamówień sprzedażowych może być narażone na błędy ludzkie i generować kosztowne opóźnienia. Jednak oprogramowanie ERP może pomóc zautomatyzować ten proces i jednocześnie ograniczyć ryzyko powstawania pomyłek. Dzięki temu zespoły sprzedażowe są w stanie skupić się na tym, co robią najlepiej, przynosząc firmie zyski. Co istotne, zarządzanie sprzedażą w systemie ERP umożliwia też automatyzację obsługi faktur i zamówień – bez interwencji człowieka, po zdefiniowaniu odpowiednich parametrów.
3. Łatwy dostęp i śledzenie danych dotyczących sprzedaży
Zespoły zarządzające sprzedażą w systemie ERP mają zawsze pod ręką wszystkie informacje, których potrzebują – bez względu na miejsce i czas pracy. Dzięki przechowywaniu kluczowych danych klientów w jednym miejscu śledzenie sprzedaży od początku do końca staje się o wiele łatwiejsze, co dodatkowo pozytywnie wpływa na budowanie relacji z kontrahentami.
Dzięki wykorzystaniu systemu ERP do zarządzania sprzedażą wzrasta także bezpieczeństwo danych dotyczących umów, gdyż wszystkie istotne informacje, wraz z zapisem komunikacji i informacji handlowych, takich jak historia sprzedaży, warunki płatności i wymagania dotyczące dostawy, są udostępniane odpowiedzialnym za ich realizację pracownikom.
4. Usprawnienie obsługi zamówień
System ERP jest także w stanie zoptymalizować procesy składania zamówień. Możliwość szybkiego tworzenia i realizacji zamówień jest bowiem istotną częścią każdego procesu sprzedażowego. W tym kontekście korzystanie z systemu ERP może znacząco przyspieszyć przygotowywanie ofert handlowych i docieranie z nimi do decyzyjnych osób.
5. Poprawa relacji z klientami
Zarządzanie sprzedażą w systemie ERP może również pomóc w budowaniu trwałych relacji z klientami. Trzeba bowiem pamiętać, że komunikacja jest kluczem do rozwoju relacji biznesowych. W systemie ERP można przykładowo gromadzić informacje na temat preferencji klientów w celu tworzenia jeszcze bardziej dopasowanych do ich potrzeb ofert. Te szczegółowe informacje i raportowanie umożliwiają również zwiększenie poziomu opieki posprzedażowej.
Przeczytaj również:
Jak możemy Ci pomóc?
Wybierasz system ERP w chmurze i nie wiesz, które funkcjonalności odpowiadają potrzebom Twojej produkcji? Chcesz się upewnić jakie mamy doświadczenia w zakresie usprawnień w obszarze planowania produkcji i zarządzania zmianą na produkcji? Chętnie omówimy z Tobą możliwości, korzyści i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Napisz do nas!