ERP dla produkcji

Wdrożenie systemu ERP u producenta sprzętów i technik wentylacyjnych

Niezależnie od tego, czy mowa o napędzie silnika windy, elektrowni wiatrowej lub systemie chłodzącym w nowoczesnym centrum danych, dyskoncie czy transporcie produktów spożywczych – produkty ZIEHL-ABEGG wykorzystywane są w wielu ważnych obszarach infrastruktury i mają technologiczną przewagę na rynku. Przyczyniają się do tego intensywne badania naukowe i działania rozwojowe przedsiębiorstwa we współpracy z ekspertami bioniki.

Firma ZIEHL-ABEGG dominuje również na rynku w kwestiach wydajności energetycznej. Co zapewnia jej również przewagę konkurencyjną, bowiem krajowe i międzynarodowe wytyczne pod względem ochrony klimatu oraz przełom w polityce energetycznej, stają się coraz bardziej surowe, a co za tym idzie, wysokie zużycie energii staje się często kryterium wykluczającym podczas wyboru dostawców systemów i technologii inżynierii profesjonalnej. Dziesięciolecia stabilnego rozwoju tradycyjnego przedsiębiorstwa potwierdza obrany kierunek. Od prawie ćwierć wieku proALPHA tworzy system ERP, który stał się sercem szeroko rozwiniętego i znanego na całym świecie ekosystemu informatycznego firmy ZIEHL-ABEGG.

Centralne zarządzanie danymi referencyjnymi dla 30.000 artykułów

Już na początku lat 90 firma ZIEL-ABEGG – zdecydowała się na wybór “młodego” wówczas systemu ERP od proALPHA. Przekonała ją koncepcja świeżo opracowanego rozwiązania, opartego na bazie nowoczesnych, lecz utrzymywanych w duchu tradycji technologii. Dziś proALPHA jest centralnym układem nerwowym, służącym do transgranicznej wymiany dokumentów i danych w całej firmie: 16 zakładów produkcyjnych firmy ZIEL-ABEGG pracuje wykorzystując system ERP. Kluczowe jest utrzymanie jednego systemu, który działa centralnie na rzecz wszystkich jednostek w grupie. Centrala w Niemczech zapewnia dostęp do systemu i zarządza licencjami, nadzoruje również poziom wdrożenia i cyfryzacji procesów w poszczególnych zakładach.

Centrala ZIEHL-ABEGG w Niemczech zapewnia również jakość danych rejestrowanych w systemie. Zarządzanie danymi dla 30 000 produktów to nie lada wyzwanie. System ERP wspiera międzywydziałowy przepływ pracy i rejestracji danych konstrukcyjnych. Dedykowany personel techniczny zaangażowany w proces, rejestruje i weryfikuje dane dot. części, parametrów technicznych i danych logistycznych dla poszczególnych produktów. Model ten gwarantuje sukces we wszystkich lokalizacjach ZIEHL-ABEGG na świecie, bowiem pracownicy pracują na tych samych danych.

Konfigurator produktu źródłem zleceń produkcyjnych

Kompleksowa obsługa zamówień napływających z całego świata odbywa się w proALPHA ERP. Proces rozpoczyna się już od momentu złożenia oferty i kończy się w chwili dostawy produktu i faktury do klienta. Dodatkowo zapewnia dostęp do wszystkich danych i dokumentów, które generowane są na każdym etapie obsługi zamówienia. Przykładowo: w hiszpańskim oddziale sprzedażowym ZIEHL-ABEGG klient chce zamówić produkt opracowany według jego indywidualnych potrzeb. Wówczas dział sprzedaży tworzy ofertę w Konfiguratorze Produktu proALPHA ERP, która zostaje wysłana do klienta drogą mailową, a następnie zarchiwizowana w module DMS systemu proALPHA ERP. Wyroby ZIEHL-ABEGG często różnią się od siebie. Konfigurator produktu w proALPHA ERP wspiera proces tworzenia i wyceny produktu na indywidualne zamówienie klienta. Prace projektowe realizowane są bezpośrednio w Konfiguratorze Produktu, który automatycznie weryfikuje ich postęp i wykonalność wyprodukowania wyrobu poprzez bieżące sprawdzanie wprowadzanych parametrów technicznych.

Badania kontrolne w Konfiguratorze Produktu gwarantują, że w procesie projektowania wyrobu na indywidualne potrzeby klienta, nie zostanie przeoczony żaden, nawet najdrobniejszy szczegół. Po akceptacji przez klienta, zamówienie wprowadza się do systemu hiszpańskiej filii i jednym kliknięciem przekazuje się do zakładu produkcyjnego w Niemczech, gdzie system ERP ustala termin realizacji zlecenia produkcyjnego a konfigurator produktu przekazuje automatycznie całą dokumentację techniczną niezbędną do wykonania produktu. W zależności od stanu magazynu i czasu dostarczenia niezbędnych części z listy, proALPHA generuje zamówienia zakupu, aby zapewnić dostawy części i surowców na czas. Planowanie blisko 320.000 zleceń produkcyjnych w roku, z których średnio 21.000 odbywa się równolegle, przejmuje dodatkowo moduł APS w proALPHA ERP. Moduł do zaawansowanego planowania produkcji dba o to, aby optymalnie wykorzystać dostępne moce przerobowe w wyspecjalizowanych zakładach, a potrzebne materiały były w odpowiednim miejscu i na czas. Zapewnia to niezawodność terminu i optymalny czas produkcji na całym świecie.

Kompleksowość i wnikliwość na czele

Gdy tylko zlecenie produkcyjne jest gotowe, w systemie ERP następuje uruchomienie realizacja procesów dostawy wyrobu do klienta. Na podstawie danych ze Zlecenia Wysyłki, dział dostaw organizuje wraz z dostawcą usług logistycznych wygenerowany wcześniej przez system ERP transport. W międzyczasie sporządzane zostają potwierdzenia odbioru dostawy i faktury. Funkcjonalność systemu ERP w obszarze Intercompany, zapewnia sprawną wymianę dokumentów między centralą a filiami i umożliwia wydajną realizację zamówień.

“Dzięki proALPHA kompleksowo zarządzamy złożonymi procesami w skali międzynarodowej – od sprzedaży w filiach zagranicznych, przez projektowanie różnorodnych wariantów produktów, aż po optymalne wykorzystanie sił naszych zakładów produkcyjnych”, podsumował Steffen Gerhofer, Kierownik działu organizacji i procesów firmy ZIEL-ABEGG.

INWB & ESB: Stabilna łączność bez przeszkód

Wymiana danych w obszarze Customer Relationship Management (CRM) i Zarządzanie jakością, odbywa się na zdefiniowanych w Integration Workbench (INWB) zasadach. INWB jest nowoczesną, zintegrowaną platformą działającą na bazie Enterprise Service Bus (ESB). Podobnie jak tłumacz, pobiera on informacje z systemu i przekazuje je dalej. Wymiana danych odbywa się przez INWB i odpowiednio dostosowane interfejsy od proALPHA. Transfer danych i dokumentów z zewnętrznymi usługodawcami, jak również między filiami i systemami od innych dostawców, działa szybko i sprawnie. “Przy tej wielkości i wielowymiarowości naszego przedsiębiorstwa, prawie niemożliwym jest zapewnienie wszystkich funkcji i międzynarodowych wymogów, przy pomocy jednego i tego samego systemu. Szczególnie ważna jest więc dla nas znormalizowana i bezpieczna wymiana danych z proALPHA, wraz z którą coraz śmielej kroczymy w kierunku rozwoju digitalizacji”, podkreśla Gerhofer.

Elastyczność pomimo dużej złożoności

“Z pewnością nie jesteśmy standardowym klientem proALPHA. Przy pomocy proALPHA ERP osiągamy znacznie więcej niż się tego spodziewaliśmy. Dział doradztwa i rozwoju produktu w proALPHA od 25 lat rozwija system ERP tworząc dla nas nowe szanse i szybki postęp”, podsumował Gerhofer. “Dlatego dbamy o bardzo otwartą współpracę z proALPHA, na wszystkich szczeblach.”

Ważnym celem ZIEL-ABEGG jest to, aby pomimo realizacji złożonych i indywidualnych zleceń, zapewniać ich sprawną i optymalną ekonomicznie obsługę.  “W końcu chcemy i musimy nadążyć nad nadchodzącymi w przyszłości zmianami technologicznymi.” – dodaje Gerhofer. Na najbliższe lata zaplanowana jest także aktualizacja do najnowszej wersji systemu proALPHA ERP.

ZIEL-ABEGG zamierza również wprowadzić dalsze usprawnienia w obszarze logistyki – w perspektywie średnioterminowej dla klientów zamawiających wysoko spersonalizowane rozwiązania powinien stać się bardziej przejrzysty, bowiem przy tak szerokiej gamie asortymentu ZIEL-ABEGG jednolity czas realizacji zamówienia nie jest możliwy.

W przyszłości rozwiązania mobilne staną się podporą dla procesów we wszystkich przedsiębiorstwach produkcyjnych. Przykładowo informacja o gotowości elementu zostanie zarejestrowana w systemie ERP, który niezależnie od urządzenia końcowego i miejsca świadczenia usługi, uruchomi automatycznie dalsze kroki procesu. Dzięki temu, czas realizacji stanie się jeszcze krótszy, a znaczny odsetek błędów przy wprowadzaniu danych zostanie sukcesywnie wyeliminowany.

Najważniejsze informacje

  • Zintegrowany system EPR jako układ nerwowy kompleksowego, międzynarodowego systemu organizacji
  • Płynna wymiana danych i dokumentów między główną siedzibą i filiami przy pomocy INWB
  • Wiarygodne dane na całym świecie: dane podstawowe i dokumentacja techniczna dla ponad 30.000 produktów zarządzana centralnie w systemie ERP
  • Konfigurator Produktu zapewnia spójną dokumentację techniczną dla indywidualnie tworzonych produktów, umożliwiając optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych
  • Międzyzakładowe planowanie produkcji dla wszystkich zakładów produkcyjnych na świecie umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych
“Dzięki proALPHA kontrolujemy wszystkie kluczowe sprawy – zarówno kwestie międzynarodowej skali naszego przedsiębiorstwa, różnorodność produktów jak również duży wolumen zasobów na całym świecie.”

Steffen Gerhofer,

Dyrektor sektora ds. organizacji i procesów ZIEHL-ABEGG

ZIEHL-ABEGG SE - fakty i dane

Nazwa:
  • ZIEHL-ABEGG SE
Strona www:
LICZBA PRACOWNIKÓW:
  • ponad 4.100 na całym świecie
PRODUKTY:
  • wentylacje,
  • motoryzacja,
  • technika regulacji,
  • technika napędowa
LOKALIZACJE:
  • Główna siedziba w Künzelsau/Niemcy
  • 16 zakładów produkcyjnych na całym świecie
  • 111 punktów sprzedaży
Klient proALPHA:
  • od 1994 roku
SPRZEDAŻ:
  • 583 mln Euro (2018)
ZZ
Koncentracja na:
  • Konfigurator produktu,
  • Planowanie produkcji (APS),
  • Integration Workbench (INWB)

Przeczytaj również:

Jak możemy Ci pomóc?

Wybierasz system ERP i nie wiesz, które funkcjonalności odpowiadają potrzebom produkcji? Chcesz się poznać zakres innych wdrożeń systemu ERP?  Chętnie omówimy z Tobą możliwości, korzyści i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Napisz do nas!

Exit mobile version