Wdrożenie systemu ERP u producenta sprzętów i technik wentylacyjnych

Niezależnie od tego, czy mowa o napędzie silnika windy, elektrowni wiatrowej lub systemie chłodzącym w nowoczesnym centrum danych, dyskoncie czy transporcie produktów spożywczych – produkty ZIEHL-ABEGG wykorzystywane są w wielu ważnych obszarach infrastruktury i mają technologiczną przewagę na rynku. Przyczyniają się do tego intensywne badania naukowe i działania rozwojowe przedsiębiorstwa we współpracy z ekspertami bioniki.

Firma ZIEHL-ABEGG dominuje również na rynku w kwestiach wydajności energetycznej. Co zapewnia jej również przewagę konkurencyjną, bowiem krajowe i międzynarodowe wytyczne pod względem ochrony klimatu oraz przełom w polityce energetycznej, stają się coraz bardziej surowe, a co za tym idzie, wysokie zużycie energii staje się często kryterium wykluczającym podczas wyboru dostawców systemów i technologii inżynierii profesjonalnej. Dziesięciolecia stabilnego rozwoju tradycyjnego przedsiębiorstwa potwierdza obrany kierunek. Od prawie ćwierć wieku proALPHA tworzy system ERP, który stał się sercem szeroko rozwiniętego i znanego na całym świecie ekosystemu informatycznego firmy ZIEHL-ABEGG.

Centralne zarządzanie danymi referencyjnymi dla 30.000 artykułów

Już na początku lat 90 firma ZIEL-ABEGG – zdecydowała się na wybór “młodego” wówczas systemu ERP od proALPHA. Przekonała ją koncepcja świeżo opracowanego rozwiązania, opartego na bazie nowoczesnych, lecz utrzymywanych w duchu tradycji technologii. Dziś proALPHA jest centralnym układem nerwowym, służącym do transgranicznej wymiany dokumentów i danych w całej firmie: 16 zakładów produkcyjnych firmy ZIEL-ABEGG pracuje wykorzystując system ERP. Kluczowe jest utrzymanie jednego systemu, który działa centralnie na rzecz wszystkich jednostek w grupie. Centrala w Niemczech zapewnia dostęp do systemu i zarządza licencjami, nadzoruje również poziom wdrożenia i cyfryzacji procesów w poszczególnych zakładach.

Centrala ZIEHL-ABEGG w Niemczech zapewnia również jakość danych rejestrowanych w systemie. Zarządzanie danymi dla 30 000 produktów to nie lada wyzwanie. System ERP wspiera międzywydziałowy przepływ pracy i rejestracji danych konstrukcyjnych. Dedykowany personel techniczny zaangażowany w proces, rejestruje i weryfikuje dane dot. części, parametrów technicznych i danych logistycznych dla poszczególnych produktów. Model ten gwarantuje sukces we wszystkich lokalizacjach ZIEHL-ABEGG na świecie, bowiem pracownicy pracują na tych samych danych.

Konfigurator produktu źródłem zleceń produkcyjnych

Kompleksowa obsługa zamówień napływających z całego świata odbywa się w proALPHA ERP. Proces rozpoczyna się już od momentu złożenia oferty i kończy się w chwili dostawy produktu i faktury do klienta. Dodatkowo zapewnia dostęp do wszystkich danych i dokumentów, które generowane są na każdym etapie obsługi zamówienia. Przykładowo: w hiszpańskim oddziale sprzedażowym ZIEHL-ABEGG klient chce zamówić produkt opracowany według jego indywidualnych potrzeb. Wówczas dział sprzedaży tworzy ofertę w Konfiguratorze Produktu proALPHA ERP, która zostaje wysłana do klienta drogą mailową, a następnie zarchiwizowana w module DMS systemu proALPHA ERP. Wyroby ZIEHL-ABEGG często różnią się od siebie. Konfigurator produktu w proALPHA ERP wspiera proces tworzenia i wyceny produktu na indywidualne zamówienie klienta. Prace projektowe realizowane są bezpośrednio w Konfiguratorze Produktu, który automatycznie weryfikuje ich postęp i wykonalność wyprodukowania wyrobu poprzez bieżące sprawdzanie wprowadzanych parametrów technicznych.

Badania kontrolne w Konfiguratorze Produktu gwarantują, że w procesie projektowania wyrobu na indywidualne potrzeby klienta, nie zostanie przeoczony żaden, nawet najdrobniejszy szczegół. Po akceptacji przez klienta, zamówienie wprowadza się do systemu hiszpańskiej filii i jednym kliknięciem przekazuje się do zakładu produkcyjnego w Niemczech, gdzie system ERP ustala termin realizacji zlecenia produkcyjnego a konfigurator produktu przekazuje automatycznie całą dokumentację techniczną niezbędną do wykonania produktu. W zależności od stanu magazynu i czasu dostarczenia niezbędnych części z listy, proALPHA generuje zamówienia zakupu, aby zapewnić dostawy części i surowców na czas. Planowanie blisko 320.000 zleceń produkcyjnych w roku, z których średnio 21.000 odbywa się równolegle, przejmuje dodatkowo moduł APS w proALPHA ERP. Moduł do zaawansowanego planowania produkcji dba o to, aby optymalnie wykorzystać dostępne moce przerobowe w wyspecjalizowanych zakładach, a potrzebne materiały były w odpowiednim miejscu i na czas. Zapewnia to niezawodność terminu i optymalny czas produkcji na całym świecie.

Kompleksowość i wnikliwość na czele

Gdy tylko zlecenie produkcyjne jest gotowe, w systemie ERP następuje uruchomienie realizacja procesów dostawy wyrobu do klienta. Na podstawie danych ze Zlecenia Wysyłki, dział dostaw organizuje wraz z dostawcą usług logistycznych wygenerowany wcześniej przez system ERP transport. W międzyczasie sporządzane zostają potwierdzenia odbioru dostawy i faktury. Funkcjonalność systemu ERP w obszarze Intercompany, zapewnia sprawną wymianę dokumentów między centralą a filiami i umożliwia wydajną realizację zamówień.

“Dzięki proALPHA kompleksowo zarządzamy złożonymi procesami w skali międzynarodowej – od sprzedaży w filiach zagranicznych, przez projektowanie różnorodnych wariantów produktów, aż po optymalne wykorzystanie sił naszych zakładów produkcyjnych”, podsumował Steffen Gerhofer, Kierownik działu organizacji i procesów firmy ZIEL-ABEGG.

INWB & ESB: Stabilna łączność bez przeszkód

Wymiana danych w obszarze Customer Relationship Management (CRM) i Zarządzanie jakością, odbywa się na zdefiniowanych w Integration Workbench (INWB) zasadach. INWB jest nowoczesną, zintegrowaną platformą działającą na bazie Enterprise Service Bus (ESB). Podobnie jak tłumacz, pobiera on informacje z systemu i przekazuje je dalej. Wymiana danych odbywa się przez INWB i odpowiednio dostosowane interfejsy od proALPHA. Transfer danych i dokumentów z zewnętrznymi usługodawcami, jak również między filiami i systemami od innych dostawców, działa szybko i sprawnie. “Przy tej wielkości i wielowymiarowości naszego przedsiębiorstwa, prawie niemożliwym jest zapewnienie wszystkich funkcji i międzynarodowych wymogów, przy pomocy jednego i tego samego systemu. Szczególnie ważna jest więc dla nas znormalizowana i bezpieczna wymiana danych z proALPHA, wraz z którą coraz śmielej kroczymy w kierunku rozwoju digitalizacji”, podkreśla Gerhofer.

Wdrożenie erp sprzęty wentylacyjne

Elastyczność pomimo dużej złożoności

“Z pewnością nie jesteśmy standardowym klientem proALPHA. Przy pomocy proALPHA ERP osiągamy znacznie więcej niż się tego spodziewaliśmy. Dział doradztwa i rozwoju produktu w proALPHA od 25 lat rozwija system ERP tworząc dla nas nowe szanse i szybki postęp”, podsumował Gerhofer. “Dlatego dbamy o bardzo otwartą współpracę z proALPHA, na wszystkich szczeblach.”

Ważnym celem ZIEL-ABEGG jest to, aby pomimo realizacji złożonych i indywidualnych zleceń, zapewniać ich sprawną i optymalną ekonomicznie obsługę.  “W końcu chcemy i musimy nadążyć nad nadchodzącymi w przyszłości zmianami technologicznymi.” – dodaje Gerhofer. Na najbliższe lata zaplanowana jest także aktualizacja do najnowszej wersji systemu proALPHA ERP.

ZIEL-ABEGG zamierza również wprowadzić dalsze usprawnienia w obszarze logistyki – w perspektywie średnioterminowej dla klientów zamawiających wysoko spersonalizowane rozwiązania powinien stać się bardziej przejrzysty, bowiem przy tak szerokiej gamie asortymentu ZIEL-ABEGG jednolity czas realizacji zamówienia nie jest możliwy.

W przyszłości rozwiązania mobilne staną się podporą dla procesów we wszystkich przedsiębiorstwach produkcyjnych. Przykładowo informacja o gotowości elementu zostanie zarejestrowana w systemie ERP, który niezależnie od urządzenia końcowego i miejsca świadczenia usługi, uruchomi automatycznie dalsze kroki procesu. Dzięki temu, czas realizacji stanie się jeszcze krótszy, a znaczny odsetek błędów przy wprowadzaniu danych zostanie sukcesywnie wyeliminowany.

Najważniejsze informacje

  • Zintegrowany system EPR jako układ nerwowy kompleksowego, międzynarodowego systemu organizacji
  • Płynna wymiana danych i dokumentów między główną siedzibą i filiami przy pomocy INWB
  • Wiarygodne dane na całym świecie: dane podstawowe i dokumentacja techniczna dla ponad 30.000 produktów zarządzana centralnie w systemie ERP
  • Konfigurator Produktu zapewnia spójną dokumentację techniczną dla indywidualnie tworzonych produktów, umożliwiając optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych
  • Międzyzakładowe planowanie produkcji dla wszystkich zakładów produkcyjnych na świecie umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych
“Dzięki proALPHA kontrolujemy wszystkie kluczowe sprawy – zarówno kwestie międzynarodowej skali naszego przedsiębiorstwa, różnorodność produktów jak również duży wolumen zasobów na całym świecie.”

Steffen Gerhofer,

Dyrektor sektora ds. organizacji i procesów ZIEHL-ABEGG

ZIEHL-ABEGG SE - fakty i dane

Nazwa:
  • ZIEHL-ABEGG SE
Strona www:
LICZBA PRACOWNIKÓW:
  • ponad 4.100 na całym świecie
PRODUKTY:
  • wentylacje,
  • motoryzacja,
  • technika regulacji,
  • technika napędowa
LOKALIZACJE:
  • Główna siedziba w Künzelsau/Niemcy
  • 16 zakładów produkcyjnych na całym świecie
  • 111 punktów sprzedaży
Klient proALPHA:
  • od 1994 roku
SPRZEDAŻ:
  • 583 mln Euro (2018)
ZZ
Koncentracja na:
  • Konfigurator produktu,
  • Planowanie produkcji (APS),
  • Integration Workbench (INWB)

Przeczytaj również:

Jak możemy Ci pomóc?

Wybierasz system ERP i nie wiesz, które funkcjonalności odpowiadają potrzebom produkcji? Chcesz się poznać zakres innych wdrożeń systemu ERP?  Chętnie omówimy z Tobą możliwości, korzyści i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Napisz do nas!