Scroll Top

Siedem strategii digitalizacji dla MŚP

Nowe technologie dają szansę wielu firmom na testowanie nowych modeli i procesów biznesowych. W przyszłości niemal wszystko będzie połączone w sieć – jak wtedy będzie wyglądała komunikacja? Producent systemu ERP proALPHA podsumował najważniejsze strategie digitalizacji dla sektora średnich przedsiębiorstw.

Networking jest centralnym elementem digitalizacji i koncepcji Przemysłu 4.0. Możliwości technologiczne wspierają inicjatywy zarówno w firmie, jak i wzdłuż łańcucha dostaw. Umożliwiają także tworzenie zupełnie nowych modeli biznesowych, opartych na platformach komunikacji. W projektach wokół “Internetu rzeczy” przedmiotem zainteresowania są obecnie poniższe strategie:

1. Połączenie nowych technologii

Jedną z technologii, która już wielokrotnie się sprawdziła, jest robotyka. Coraz więcej firm integruje roboty przemysłowe z obsługą poszczególnych etapów produkcji, co jest szczególnie korzystne, gdy chodzi o zadania prezentujące dla ludzi podwyższone ryzyko. Stosunkowo nowe jest natomiast wykorzystanie robotów serwisowych, które nadają się do prawie wszystkich czynności, jakie można sobie wyobrazić i technicznie rozwiązać. Kolejną technologią, która staje się coraz bardziej ugruntowana, jest drukowanie 3D. Również tutaj niezbędna jest praca w sieci: na przykład, aby zbudować prototyp, drukarka otrzymuje wszystkie niezbędne parametry bezpośrednio z systemu CAD.

3. Automatyzacja produkcji

Zastosowanie czujników i siłowników w systemie produkcyjnym wymaga zaawansowanej kontroli. Na przykład firma Limtronik GmbH dostarcza fabryczne wyposażenie do Smart Electronic Factory e.V, gdzie rozwiązania Przemysłu 4.0 są nieustannie testowane i udoskonalane. Zadanie centralnego sterowania przejmuje system ERP.

2. Integracja pionowa

Możliwości automatyzacji w różnych obszarach produkcji są również mocno zaawansowane. Oprócz kontroli uniwersalnej w hali produkcyjnej, kontrolowane jest również odpowiednie planowanie wielu zasobów. Istnieją już sprawdzone rozwiązania na rynku, takie jak Advanced Planning and Scheduling (APS), będące integralną częścią kompletnego rozwiązania ERP proALPHA. Prognozy wskazują, że taki scenariusz sieciowy jeszcze bardziej rozprzestrzeni się w nadchodzących latach.

4. Systemy cyber-fizyczne (CPS)

Również systemy cyber-fizyczne zyskują na znaczeniu. Łączą one technologie informacyjne z mechanicznymi komponentami. Wymiana danych, kontrola i zarządzanie odbywają się bez opóźnień, za pośrednictwem infrastruktury jaką jest Internet. W tym przypadku dane masowe są przekształcane w dane inteligentne w taki sposób, aby zwiększyć produktywność.

Przykład z intralogistyki pokazuje, jak można to osiągnąć. Nowoczesne czujniki i systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym śledzą pozycję zamówienia w czasie rzeczywistym, poprzez produkcję, utworzone czasy dostawy i czasy oczekiwania oraz pomagają optymalizować wewnętrzny transport surowców, artykułów i wyrobów gotowych. Warunkiem jest ścisłe powiązanie magazynów i produkcji, co jest możliwe za sprawą systemu ERP.

Strategia - digitalizacji -erp- produkcja - przemysł 4.0. proalpaha

Eksperci uważają, że sztuczna inteligencja będzie coraz bardziej wykorzystywana w tym obszarze. Przetwarzanie języka naturalnego, uczenie się maszyn i „Deep Learning” za pomocą sztucznych sieci neuronowych sprawi, że wizja inteligentnej fabryki stanie się rzeczywistością.

5. Integracja pozioma

Nawet firmy o wysokim stopniu integracji pionowej nie mogą uniknąć łączenia się z innymi firmami, ponieważ obejmują one wszystkie procesy biznesowe – od zaopatrzenia, poprzez sprzedaż, aż po serwis. Ponieważ wpływ na architekturę IT, wykraczającą poza zaporę sieciową, kończy się, firmy muszą zarządzać dwustronną wymianą informacji z dostawcami i klientami w różnych formatach. Już teraz istnieją wstępne techniczne wymagania, potrzebne do tego celu.

7. Platformy usług

Naukowcy spodziewają się, że do roku 2020, a więc w mniej niż dwa lata, liczba urządzeń sieciowych na całym świecie wzrośnie do 20,4 miliarda. Sporą część z tego będą stanowić produkty sieciowe. Firmy, których produkty nieustannie dostarczają informacji, nie tylko wiele się uczą o możliwościach użytkowania, ale także mogą również odpowiednio dostosować swoje usługi serwisowe. Inteligentna konserwacja predykcyjna sprzętu produkcyjnego jest tutaj kluczowa. Systemy konserwacji predykcyjnej wykrywają bowiem wadliwe działanie maszyn, sprzętu, a nawet całych zakładów produkcyjnych.

6. Inteligentne produkty

W segmencie B2C pojawiają się nowi liderzy. Są nimi dostawcy, którzy świadczą usługi serwisowe za pośrednictwem platform cyfrowych, nie mając w magazynie własnych zasobów. Na przykład Airbnb, czyli serwis umożliwiający wynajem lokali na całym świecie, który sam nie jest właścicielem żadnego łóżka; przedsiębiorstwo Uber czy polski odpowiednik Blablacar, nieposiadające ani jednego pojazdu. Również w branży przemysłowej producenci i usługodawcy coraz częściej łączą się za pośrednictwem platform, które umożliwiają wdrażanie nowych usług i intensyfikację relacji z klientami.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który zestaw strategii jest odpowiedni dla danej firmy. Jedno jest jednak pewne – w sytuacji, gdy coraz więcej urządzeń komunikuje się z coraz większą liczbą systemów z wielu źródeł, potrzebna jest scentralizowana jednostka zarządzająca. Obecnie systemy ERP są cyfrowym kręgosłupem firm i jeszcze bardziej łączą różne systemy i obszary.

Przeczytaj również:

Jak możemy Ci pomóc?

Wybierasz system ERP i nie wiesz, które funkcjonalności odpowiadają potrzebom produkcji? Chcesz się upewnieć jakie mamy doświadczenia w zakresie usprawnień w obszarze planowania produkcji i eliminacji wąskich gardeł?  Chętnie omówimy z Tobą możliwości, korzyści i wątpliwości, które masz. Zachęcamy do dzielenia się doświadczeniami, spostrzeżeniami i wrażeniami. Napisz do nas!